Balans

in belasting en herstel

Het liefst doe ik een workout direct in de ochtend. Dat geeft me lekkere energie. endorfine wordt flink aangemaakt en daar kan ik de hele dag op teren. VANDAAG MERK IK DAT IK er niet lekker in zit: hartslag is hoog, ik ben snel uit mijn evenwicht, het gaat niet soepeltjes; ik voel me gestresst. Hoe kom ik weer in balans?

Stress is een verwoording van een gevoel.  Het wordt bij iedereen verschillend ingevuld, heeft diverse oorzaken en diverse aanleidingen en nog meer mogelijkheden om er mee om te gaan.  De kunst is om balans te hebben in de mate van belasting en herstellen.
 
In dit voorbeeld gaat het over een gejaagd gevoel wat ik krijg door een bepaalde druk die ik ervaar. Als ik de druk ga onderzoeken, dan kom ik uit op allerlei dingen die ik nog ‘moet doen’  of waarvan ik vind dat ze nog gedaan ‘moeten worden’ .
En hoe meer zaken ik nu aanpak, des te groter wordt het gejaagde gevoel. Ik merk dat ik ergens tegen aan hik. Wat is dat? Het is die ene klus, die nog afronding nodig heeft. Dat is de grote boosdoener! Dat is mijn belasting nu!
Ik ga mijn lijstje van belasting na:
* druk/drukte;
* te weinig slaap;
* hitte;
* chaos;
* stilstaan;
* dingen doen die niet ‘van mij zijn’.
 Dit lijstje is vaak niet zo moeilijk in te vullen voor de mensen. Maar dan: waarvan herstel ik?! Herstellen doe ik voornamelijk door opruimen en afmaken; rust creëren.
In de beschreven situatie betekent dat, dat ik herstel, als ik die ene grote klus aanpak en afmaak.
 Ik klim in de pen en maak die klus af. Al schrijvende merk ik al dat meer energie krijg. Sterker nog: de klus zelf vind ik erg leuk en geeft me energie!
Bovenstaande oefening (wat belast jou en wat herstelt), is een voorbeeld van een oefening die je in het vitaliteitstraject tegen komt. Het is zo belangrijk om te weten wat belastend is en wat voor jou herstellend werkt! Zo kun je vroegtijdig de balans hervinden  en gezond omgaan met alles wat je doet en hoe je het doet.
 
En ik? Ik heb die klus nu geklaard en voel dat de druk van mijn schouders is. Morgenochtend weer lekker sporten!